اجزای تشکیل دهنده جامبو بگ

مشخصه واحدی که برای بررسی کیفیت این پارچه ها درنظر گرفته می شود برحسب گرم بر متر مربع می باشد.

به عبارتی میزان ۱ متر مربع از پارچه این کیسه چه مقدار وزن برحسب گرم دارد. به همین منظور پارچه های کیسه به صورت متعارف دارای وزن های  160 گرم ،۱۸۰ گرم، ۲۰۰ گرم هستند.

و معنی کلی آن بدین صورت است. که دو جامبو بگ که از نظر ابعاد یکسان هستند ولی با دو پارچه با گرم های 160 گرم و 200گرم ساخته می شود. جامبو با گرم بالاتر در همان ابعاد تحمل وزن بیشتری دارد و البته هزینه بیشتری هم برای مصرف کننده ایجاد می کند.

اما فقط با افزایش گرم پارچه نمی توان تضمین کرد که این جامبو بگ بهتری است یا کیفیت بهتری دارد. یکی از عوامل بسیارمهم و موثر نخ استفاده شده در دوخت و ضد اشعه بودن آن است که در معرض آفتاب پوسیده نشود و بعد از حمل توسط تریلر و موقع تخلیه پاره نشود.

برخی از مصرف کننده ها ملاک کیفیت پارچه را وزن آن می دانند و قیمت ها و تولید کنندگان را با هم مقایسه میکند. که این شیوه کاملاً اشتباه است. بهترین راهکار در خرید جامبوبگ این است که تضمین لازم برای بار برداری از تامین کننده دریافت نمایید. و به عنوان شرط تحویل قرار دهید.

پارچه ها:

مطابق درخواست یا سفارش جامبوبگ ها با استفاده از پارچه های لمینت دار یا بدون لمینت و همچنین با لایه نایلون داخلی و یا بدون آن تولید می شود. جامبوبگ ها از پارچه های صاف یا گرد بافت پلی پروپیلن تولید می شوند و نوع پارچه بر اساس وزن محموله، ظرفیت بارگیری ایمن (SWL) و ضریب ایمنی (CSF) انتخاب می شود.

جامبو بگ هایی که از پارچه های لمینت دار ساخته می شوند مقاومت خوبی در برابر رطوبت از خود نشان می دهند. البته در برخی مصارف خاص که نیاز به مقاومت بیشتری باشد، معمولا یک لایه درونی از نایلون به جامبوبگ اضافه می کنند. این کار مقاومت در برابر رطوبت را تا حد قابل توجه ای افزایش می دهد.

نکته : بیگ بگ ها رطوبت را جذب نمی کنند و سرما را نیز از خود عبور نمی دهند. درنتیجه بیگ بگ ها مناسبت ترین گزینه حفظ درختان در فصل سرما و جلوگیری از یخ زدگی آن ها می باشد.

کیسه های جامبو می توانند در برابر شرایط سخت آب و هوایی مقاوم باشند. یک جامبوبگ استاندارد دارای یک مهارکننده UV است که در سطح تولید به پارچه اضافه می شود و این کار کمک می کند تا کیسه را از اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید. بنابراین جامبوبگ، روشی مناسب برای ذخیره سازی مواد انبوه در فضاهای باز هستند.

برخی کالاهایی که نیاز دارند در مقابل رطوبت حفظ شوند به جامبوبگ یا بیگ های خاص تری نیاز دارند. که در این موارد برخی از پارچه های لمینت دار استفاده می شود که تا حدودی مقاومت در مقابل رطوبت را در درجه های پایین تامین کند. اما در برخی موارد خاص تر یا شرایط آب وهوایی با رطوبت بالاتر علاوه بر لمینت داخلی یک لایه نایلون در داخل جامبوبگ استفاده می شود که میزان تاثیر منفی رطوبت را در این مورد کاهش می دهد. این کیسه ها می توانند با ایجاد آستر PE در داخلشان، در برابر آب و رطوبت مقاوم و ضد گرد و غبار شوند. از این رو مواد ذخیره شده در داخل آن ها در برابر آب و رطوبت محافظت می شوند.

برخی از جامبوبگ ها که به جامبوبگ های تهویه دار معروف هستند از پارچه هایی ساخته می شوند که امکان ورود و خروج هوا را به داخل کیسه می دهند. این ها به ویژه برای محافظت از مواد غذایی قابل فساد مانند پیاز، سیب زمینی و غیره طراحی شده اند تا در برابر رطوبت محافظت شوند.

 

پارچه از نظر رسانایی و نارسانایی

تفاوت بین جامبو بگ با پارچه های A ،B ،C و D در چیست؟

تفاوت این پارچه ها در مورد کنترل الکتریسیته ساکن است. الکتریسیته ساکن عدم تعادل بار الکتریکی در داخل یا سطح یک ماده است. هنگامی که کیسه های فله به سرعت پر و تخلیه می شوند، حرکت روان مواد پودر ریز می تواند باعث ایجاد الکتریسیته ساکن شود. از بین بردن یا جلوگیری از بار الکتریکی در بسته بندی مواد قابل اشتعال یا قابل احتراق یا در محیطی که گرد و غبار قابل احتراق وجود داشته باشد بسیار مهم است.

  • پارچه نوع A :

کیسه نوع A از پلی پروپیلن بافته شده و سایر پارچه های غیر رسانا ساخته می شوند. از آنجا که هیچ گونه حفاظت استاتیک توسط FIBC نوع A ارائه نمی شود، ضروری است که از آن ها برای ذخیره سازی یا حمل مواد قابل احتراق استفاده نشود و در محیط های قابل اشتعال یا قابل احتراق استفاده نشود. این کیسه ها برای حمل و نقل ایمن محصولات غیر قابل اشتعال استفاده می شوند و هیچ حلال و گاز قابل اشتعال نباید در اطراف کیسه موجود باشد.

  • پارچه نوع B :

کیسه نوع B از پارچه های بافته شده پلی پروپیلن ساخته شده اند که دارای ولتاژ خرابی کم برای جلوگیری از وقوع تخلیه های برس بسیار پرانرژی هستند که می توانند مخلوط گرد و غبار و هوا شوند. کیسه های نوع B  را نمی توان ضد الکتریسیته ساکن دانست زیرا هیچ مکانیسمی برای اتلاف الکتریسیته ساکن ندارند. این کیسه ها برای حمل و نقل ایمن از پودرهای خشک و قابل اشتعال استفاده می شود و هیچ حلال و گاز قابل اشتعال نباید در اطراف کیسه موجود باشد.

  • پارچه نوع C :

کیسه نوع C از پارچه های پلی پروپیلن غیر رسانا ساخته شده با نخ های رسانا، که به طور معمول در یک الگوی شبکه دوخته شده اند، ساخته شده اند که کیسه را از طریق یک نقطه اتصال به زمین وصل می کنند. اتصال به زمین در هنگام پر کردن و تخلیه برای استفاده بی خطر از FIBC  های نوع C بسیار مهم است. مانند هر کار دستی، اطمینان از اتصال و پایه گذاری انواع FIBC در معرض خطای انسانی است. این کیسه ها برای حمل و نقل ایمن از پودرهای قابل اشتعال استفاده می شود. در صورت وجود حلال ها و گازهای قابل اشتعال در کیسه با خیال راحت استفاده می شود. باید به این نکته نوجه داشت که هنگامی که اتصال زمین وجود ندارد و یا آسیب دیده است، از آن استفاده نکنید.

  • پارچه نوع D :

کیسه نوع D از پارچه های ضد الکتریسیته ساکن و ضد الکتریسیته ساکن ساخته شده اند که به منظور جلوگیری از بروز جرقه های حریق، ترشحات قلم مو و انتشار ترشحات برس بدون نیاز به اتصال از کیسه به زمین طراحی شده اند. کیسه های نوع D را می توان برای بسته بندی ایمن محصولات قابل احتراق و رسیدگی به محصولات در محیط های قابل اشتعال و اشتعال استفاده کرد. این نوع کیسه ها برای حمل و نقل ایمن از پودرهای قابل اشتعال استفاده می شود و در صورت وجود حلال ها و گازهای قابل اشتعال در کیسه با خیال راحت استفاده می شود. در صورت آلوده بودن سطح کیف یا استفاده از مواد رسانا مانند آب یا گریس، از کیسه استفاده نکنید.

 

2-3- تسمه جامبوبگ  

تسمه جامبوبگ از بافته شدن چند دسته نخ از جنس پلاستیک، پروپیلن و یا مولتی فیلامنت به صورت تار و پود به دست می آید. تسمه های جامبوبگ از مقاومت بالایی برخوردارند و قادر به تحمل بارهای سنگین می باشند. البته مقاومت و کیفیت تسمه های جامبوبگ به عوامل زیادی چون نوع نخ استفاده شده در تار و پود تسمه و ضخامت نخ تار و نخ پود آن بستگی دارد. به این معنا که هر چه کیفیت نوع نخ استفاده شده در تسمه جامبوبگ بهتر باشد و همچنین ضخامت آن بیشتر باشد، تسمه جامبوبگ نیز کیفیت بالاتری دارد و قادر است میزان بار بیشتری را تحمل کند.

برای بافت تسمه جامبوبگ از دستگاه تسمه باف استفاده می شود. در این دستگاه ابتدا دسته های زیادی از نخ های پروپیلن در کنار همدیگر قرار می گیرند. دستگاه این نخ ها را به چند دسته مختلف تقسیم بندی می کند که این دسته ها همان نخ های تار هستند. بعد از آن دستگاه با استفاده از سوزنی مخصوص، نخ پود را از میان دسته های تار عبور می دهد و این گونه بافت صورت می گیرد و تسمه جامبوبگ طی این فرآیند بدست می آید.

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم ، تسمه های جامبوبگ از درجه کیفی متفاوتی برخوردار هستند و میزان کیفیت آن ها در قیمت آن ها تاثیر گزار است.

در بعضی از موارد برای تولید تسمه های جامبوبگ از نخ خالص pp و یا نخ پروپیلن استفاده می شود که این نوع از تسمه ها قیمت بالایی دارند و بیشتر برای موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

در مواردی دیگر برای تولید تسمه های جامبوبگ از مواد پلاستیکی بازیافتی استفاده می شود که تسمه های تولید شده با این مواد در مقایسه با تمسه هایی که از جنس PP خالص تولید می شوند، قیمت پایین تری دارند.

البته در بیشتر اوقات برای تولید تسمه جامبوبگ بصورت ترکیبی عمل می کنند. به این صورت که مثلاً در مواد اولیه تولید تسمه جامبوبگ، حدود 40 درصد مواد خالص PP و حدود 60 درصد مواد بازیافتی استفاده می شود. البته میزان ترکیب این مواد برای هر تولید کننده ای متفاوت است و کیفیت و قیمت تسمه تولید شده، به چگونگی ترکیب این مواد بستگی دارد.

هرچه کیفیت تسمه مورد استفاده در کیسه جامبوبگ بالاتر باشد ، ظرفیت باربرداری کیسه جامبوبگ نیز افزایش می یابد.

نتبجه گیری: در این مقاله سعی کردیم شما را در انتخاب نوع و جنس پارچه  و همچنین انواع تسمه و کاربرد شان در زمان سفارش بر اساس مصرف سازمانی مربوطه خود؛ آگاه کرده و بتوانید نوع کیسه مصرفی را دقیق تر انتخاب کنید. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان این شرکت در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

  1. خانه
  2. دسته بندی نشده
  3. اجزای تشکیل دهنده جامبو بگ
Instagram
LinkedIn
YouTube
جامبوبگ و بیگ بگ چیست ؟
فهرست